Op naar het Noorden - deel 2

1 december 2016 - Chiang Khong, Thailand

Dag 25 26/11

Vandaag stond rond achten de wekker, omdat we om negen uur op werden gehaald om naar Thom’s elephant camp te gaan. We hadden een tour geboekt, waarbij we olifant gingen rijden en met ze in de rivier gingen baden. We horen sommige van jullie al denken.. dat is hartstikke zielig voor die beesten. En ja het was is ook wel een dubbel gevoel maar stiekem leek het ons ook heel leuk. Om deze redenen hebben we wel een park uitgekozen waar de beesten goed worden behandeld en je niet in van die stoeltjes op de olifanten zit, maar gewoon op hun rug met een kleedje. Jeetje wat een machtig grote dieren zijn het!! Voor iedereen daar heel gewoon, maar wij stonden er nog wel even van te kijken! Daar gingen we dan, Fem voorop en Vin erachter. Voor Vin was het aan het begin niet zo fijn, omdat hij precies op een pijnlijk stukje van de ruggenwervel van de olifant zat. Daarnaast heeft hij natuurlijk ook geen vet op z’n billen ;) Eerst zijn we door de bergen gewandeld en vervolgens, dit was erg mooi. Alleen waren de stukken naar beneden best spannend, omdat we het gevoel hadden dat we steeds van de olifant af gingen vallen. Hierna zijn we richting een rivier gelopen en zijn we met de olifant en al de rivier ingelopen. In de rivier ging de olifant zo hard schudden dat we er bijna vanaf vielen, dit bleek achteraf dan ook de bedoeling geweest te zijn haha! De 4 keren daarna hadden we het wel begrepen en lieten we ons in het water vallen. Een keertje werden we voorover, over de kop van de olifant, eraf geslingerd. Dit was nog even een dingetje want Femke ging eerst en Vincent ging er overheen, maar omdat hij Fem probeerde te ontwijken viel hij iets wat harder in het water en heeft hij er een paar schaafwondjes aan overgehouden. Na dit hele spektakel hebben wij nog even gerelaxed in de hottub. Vervolgens zijn we afgezet bij ons nieuwe hostel. Hier hebben we een scooter gehuurd en toen zijn we het dorpje ingegaan om te lunchen. Na de lunch hadden we het plan om een waterval te bezichtigen, de memorial bridge en de canyon. De memorial bridge was leuk, foto’tje en hop weer verder. Vervolgens zijn we naar de caynon gegaan.. WAUW! Wat was dit mooi. Je kon er voor kiezen om gewoon bovenaan van het uitzicht te genieten en leuke foto’s te maken, maar je kon ook klimmen en klouteren door het hele gebied. Wij kozen voor het laatste. Jeetje wat was dat af en toe spannend! Je moesten tussen allemaal rotsen door, omhoog en omlaag. Soms kon je je bijna nergens vasthouden of aan afzetten en gleed je door het zand af en toe weg. Dit laatste kwam ook wel door het feit dat we het op onze slippers deden. Geen aanradertje. Maar we hebben het overleefd, het was hartstikke gaaf en we hebben genoten van het mooie uitzicht en ook hebben we mooie plaatjes kunnen schieten. Hierna gingen we op zoek naar de waterval, hier was echt niks aan. Dus op naar het hotel, want van al het geklim waren we erg vies geworden. Later op de avond hebben we een hapje gegeten in het dorp en zo gaan we lekker slapen.

Dag 26 27/11

Vandaag zou een reisdag worden, terug naar Chiang Mai. Dit omdat we vanaf Chiang Mai het beste een bus kunnen pakken naar Chiang Rai. Rond twee uur zouden we met de bus vertrekken, daarvoor hadden we dus nog de tijd om wat leuks te doen. We besloten de Wat Phra That Mae Yen te zoeken, dit was een hele grote witte buddha bovenaan de berg. We hebben onze kuitspiertjes weer lekker kunnen trainen, maar niet voor niets want het was een mooi plaatje. Rond half twee werden we naar het busstation gebracht, waar we met de minivan vandaan zouden vertrekken. Het was een krappe bedoeling, zeker met die lange benen van Vin. Maar we mogen niet klagen, want het was een tocht van ongeveer drie uur voor nog geen vier euro. Eenmaal in Chiang Mai aangekomen, hadden we weer het zelfde hostel genomen als de voorgaande keren. Hier hebben we onze spullen gedropt, zijn we een hapje gaan eten en hebben we lekker rond gestruind in de stad. Hierna zijn we lekker teruggegaan en hebben we heerlijk geslapen.

Dag 27 28/11

Na een goede nachtrust hebben we lekker gegeten bij een voor ons bekend tentje. Daarna zijn we naar het postkantoor gegaan, om kleding/spullen die overbodig zijn en we nooit aan hebben terug te sturen naar Nederland. Scheelt weer ruimte! (die we op kunnen vullen met ander leuks ;) Omdat we al vrij veel hadden gezien van Chiang Mai hadden we besloten om naar de dierentuin te gaan. De dierentuin was erg groot en leuk, maar toch hadden we er iets meer van verwacht. Wel heeft Femke haar lievelingsdier de giraffe mogen voeren! Na de dierentuin hebben we ons door een tuktuk laten droppen bij een mega shoppingmall. Leuk om eventjes te zien, maar alles was veel te duur dus we waren er ook best wel snel weer weg. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een zaakje waar ze bustickets verkopen om van Chiang Mai naar Chiang Rai te gaan. Gevonden en tickets gekocht! Morgen vertrekken we rond drieën richting Chiang Rai. ’s Avonds hebben we lekker een hapje gegeten, we worden al steeds beter in het kiezen van Thais ipv westers. Nu gaan we lekker een filmpje kijken en slapen. Trusten!

Dag 28 29/11

Wakker worden, douchen, tas inpakken, uitchecken en opzoek naar een ontbijtje. We konden onze spullen nog even bij ons hostel laten staan dus dat was wel handig. Binnen de stadsmuren van Chiang Mai zit zoveel dat we een leuk restaurantje hebben gevonden. Na een lekker schaaltje yoghurt met fruit en muesli wilde fem wel weer eens een massage, ook omdat we best nog wat tijd te overbruggen hadden voor de bus zou vertrekken. Vincent had niet zo’n behoefte aan een massage en is toen de tassen gaan halen terwijl fem lekker gemasseerd werd. Blijft een echte gentleman is het ook he. In de tussentijd dat Vin alweer terug was met de tassen heeft hij zichzelf getrakteerd op een lekker biertje. Toen femke weer klaar was zijn we in de tuctuc gesprongen om naar het busstation te gaan. Bij het busstation was het even zoeken maar we hebben het gevonden en konden snel daarna de bus in. Dit leek net op een vliegreis. We hadden een stewardess die ons naar onze vaste plekken hielp, onderweg bracht ze wat water en een cakeje. Dit kondenwe wel even volhouden. Na zo’n drie uur hadden we een prima reis achter de rug en kwamen we aan in Chiang rai. Bij het uitstappen werd er al weer geroepen: tuctuc tuctuc……. We hadden besloten om dit keer te gaan lopen. Uiteindelijk bleek het iets verder te zijn dan we dachten maar bij aankomst stond er een lekker drankje voor ons klaar. We zijn naar de kamer gegaan waar we al onze spullen hebben neergegooid om vervolgens terug naar het stadje te lopen om een hapje te eten. Na het eten hebben we nog een stukje over de night bazar gelopen maar dat waren we al snel zat. We zijn lekker met de tuctuc naar het hotel gegaan waar we heerlijk konden genieten van ons eigen bedje. Want we wilden budget dus kozen we voor een apart bed, ook wel eens lekker. Femke doet namelijk niet aan kanten, maar ligt altijd precies in het midden..

Dag 29 30/11

Na een heerlijke nachtrust waar we erg aan toe waren was het tijd om ons bedje uit te gaan. Het was inmiddels al kwart over tien. We hebben onze tassen weer gepakt en hebben uitgecheckt. Zo konden we op weg naar ons nieuwe hostel. Na een paar minuten lopen kwamen we een tuctuc tegen die ons naar ons hostel heeft gebracht. We hebben lekker onze spullen neergegooid en zijn opzoek gegaan naar een plek waar we goed konden ontbijten, wat inmiddels alweer lunchtijd was geworden. Na de lunch gingen we naar de Wat Rong Khun of terwijl de witte tempel. De tempel lag 10km van het centrum vandaan, dus waren we op zoek naar een taxi. De zoektocht naar een taxi kon nog best lastig gaan worden omdat er in Chiang rai minder taxi’s rond rijden. Met een beetje geluk hadden we toch binnen vijf minuten een taxi. De taxichauffeur heeft ons voor een mooi prijsje naar de tempel gebracht en ook weer terug naar het centrum. Bij de tempel bleef hij net zo lang wachten tot we weer terug wilde, aardig! Bij de witte tempel aangekomen hebben we onze ogen uitgekeken. De tempel was spierwit, erg mooi om te zien! Maar hij was ook erg apart. Zo waren er heel veel doodshoofden, hoofden die aan een boom hingen en handjes die langs het pad vanuit de grond omhoog grepen. Gek want omdat alles spierwit was, was het toch erg mooi. De foto’s kunnen dit misschien wat beter uitleggen/laten zien. Na een half uurtje rondgelopen te hebben zijn we even een frappe gaan halen en zijn we lekker terug gegaan naar het hostel. Bij het hostel aangekomen, zijn we tot het besluit gekomen om Vincent zijn haar af te scheren. Of nouja de zijkant, want zijn knotje mag er echt nog niet af. Aan Femke de eer om dit te mogen doen, na een kleine uitleg van Vincent. Wel grappig dat hij er bij Femke veel meer vertrouwen in had dan bij een ‘echte thaise kapster’. Nu kunnen we ook wel zeggen dat Fem een natuurtalent is ;) geintje!
Eind van de  middag hadden we besloten om te gaan sporten. We hebben toch al weer een maandje niet echt intensief gesport en we zijn hier ’s middags al een aantal sportscholen tegengekomen. Dus we gingen even langs om te vragen of we mochten komen sporten. En dat was geen probleem. We hebben anderhalf uur gesport en dit viel ons allemaal nog best mee. Alhoewel we morgen waarschijnlijk wel spierpijn zullen hebben. Hierna hebben we een hapje gegeten en zijn we terug naar de kamer gegaan. Verhaaltje schrijven en weer lekker slapen.

Dag 30 01/12

De tas inpakken wordt inmiddels wel een routine, dus zoals gewoonlijk na het opstaan en een warme douche hebben we onze tassen gepakt. Deze ochtend allemaal iets stijver. We hadden namelijk last van spierpijn, Vincent wat meer dan Femke maar dat hoort erbij. Uitchecken en opzoek naar een ontbijtje. Gelukkig konden we vlak bij het busstation een lunchroom vinden waar we goed konden ontbijten. Naast onze tafel zat een ouder stel van boven de 65. Ze hoorde dat we ook Nederlands waren en begonnen een gesprek met ons. Deze mensen waren echte reizigers, ze kwamen gewoon even overwinteren drie maanden en zijn in het hele jaar acht maanden op reis. Na een kort gesprekje moesten ze weer verder en zei de mevrouw: Nou, wij gaan even scooteren, en maakte er zo’n gebaar bij alsof ze gingen scheuren haha prachtig. Bijzonder stel, maar leuk dat ze nog zo optimaal konden genieten. Een tip die we kregen was: zolang je kan, gewoon doen! Want hun buren waren ook 65+ maar die durfden niks meer en gingen al niet eens meer met de caravan weg, zonde vonden ze dat haha.

Okeee, terug naar ons verslag. Na ons ontbijt  zijn we naar het busstation gelopen waar we gelijk de bus in konden. Dit keer was het geen luxe. Een oude bus, houten stoelen en weinig ruimte. Ach, het was maar twee en een  half uur zitten zonder airco. Helaas werden naast ons twee zaken met vis gegooid dus hadden we ook een lekkere geur met ons mee. Maar goed er waren raampjes die open konden dus we hadden een lekker windje in ons gezicht. Hierdoor werd de geur ook wat gemaskeerd. Eenmaal aangekomen in Chiang Khong zijn we gedropt bij ons hostel met een tuktuk. Er is hier echt vrij weinig te doen dus we zijn blij dat we morgen alweer vertrekken en dan staat het volgende land alweer op de planning, namelijk Laos! Dit is met de boot nog geen drie minuten vanaf het plaatje waar we nu inzitten, dus dat is ideaal!

P.S. Precies een maandje geleden is ons avontuur begonnen en we vinden het echt heel leuk!

1. Marianne:
    2 december 2016
    Hoi Femke en Vincent,
    Inderdaad, alweer een maand onderweg en wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt.
    Leuk om jullie verhalen te lezen en op die manier een beetje mee te mogen genieten. Heerlijk!!
    Komen door jullie verhalen weer eens terug op voor ons bekende plekken.
    Bijzonder om ze nu door jullie ogen te mogen bekijken.
    Vin, je verjaardagscadeautje is weer onderweg. Dit keer in Euro's i.p.v. in Gambiaanse Dalassies, haha...
    Drink er maar een lekker biertje van!!!
    Blijf genieten samen!!!!
    Dikke kus, Piet en Marianne
  2. Nikkie:
    12 december 2016
    Hey lieverds!
    Super leuk hoor jullie verhalen! Al hoewel de namen van al die steden wel wat verwarrend blijven haha.
    Volgens mij zien jullie echt bizár veel! Ik ben echt jaloers.
    Geniet er nog van!
    xxxx