Laos

8 december 2016 - Luang Prabang, Laos

Dag 31 02/12

Het plan van vandaag is om te vertrekken naar het noorden. Na een ontbijtje zijn we een tuctuc ingestapt die ons heeft gebracht naar de ‘border control’. Hier hebben we onze paspoort laten zien en we mochten door. Vanaf hier zijn we met een bus gebracht naar de echte overgang van Thailand naar Laos. Eigenlijk dachten we dus dat we met de boot naar Laos zouden vertrekken, maar dit is tegenwoordig niet meer zo. Er is namelijk een brug aangelegd dus het korte ritje met de bus was al de overgang, Eenmaal bij de grens in Laos moesten we dan onze visa on arrival aanvragen, wat formuliertjes ingevuld, geld betaald en we mochten het land in. Eenmaal aan de andere kant van de border control, stond er 1 tuctuc klaar. Deze wilde ons brengen naar het centrum, maar hij vertrok pas als er vijf mensen in zijn tuctuc zaten. Dit leek ons best, maar toen er na een half uur nog niemand was waren we er wel een beetje klaar mee. Helaas waren er geen andere opties om naar het centrum te vertrekken, dus hebben we extra moeten betalen zodat hij alleen ons zou brengen. De chauffeur heeft ons afgezet in het centrum van Huay Xai, vlakbij het kantoor van de Gibbon Experience. Dit is een excursie dat al een tijdje op Fem d’r verlanglijst staat. Je gaat bij de gibbon experience de jungle in, slaapt in boomhutten en gaat door middel van ziplinen (kabelbaan) de jungle over. Super vet! Maar helaas was deze voor de volgende dag volgeboekt en konden we pas over twee dagen terecht. Hier moesten we even over nadenken, maar de vrouw was wel zo aardig om alvast onze namen op de lijst te zetten. In de tussentijd hebben we een hostel geboekt en zijn we gaan kijken wat er in Huay Xai te doen is. Precies niks.. De Gibbon Experience was de enige activiteit daar en verder was het een slapend stadje. Na lang wikken en wegen hebben we besloten de gibbon experience, met een beetje pijn, over te slaan. Er komen vast nog hele mooie en andere leuke activiteiten aan! We hebben besloten om de volgende dag met de slowboat te vertrekken naar Luang Prabang. Hier schijnt weer heel veel te doen zijn! Verder hebben we deze dag niet heel veel gedaan, een beetje rondgebanjerd en ’s avonds echt heel erg lekker gegeten aan het water. Leuk want aan de andere kant van het water zag je dus Thailand.

Dag 32 03/12

Om half tien werden we opgehaald door een tuctuc die ons bracht naar de slowboat. In het hostel hadden we tickets geboekt met vaste plekken. Eenmaal op de boot bleken er geen vaste plekken te zijn. In de boot waren bus/autostoelen geplaatst, deze zaten los van de vloer. Voor grip pakten mensen wel eens de leuning vast maar dit had niet veel zin, want de stoelen kiepten gewoon om. Ook was het allemaal best krap. We hebben twee uur gewacht voor de boot vertrok, we begrijpen dan ook nog steeds niet waarom we al om half tien werden opgehaald. De helft van de passagiers kwam dan ook echt stukken later. Na een reis van vijf en half uur met een prachtig uitzicht waren we aangekomen bij onze eerste stop. De slowboat deed er namelijk twee dagen over. De eerste was in Pak Beng. Hier moesten we op zoek naar een hostel, aan alle kanten werd aan ons getrokken maar we zijn zelf op pad gegaan en hebben een goed hostel gevonden met een prettig bed en super fijne douch! ’s Avonds gingen we eten bij een lokaal restaurantje, Femke had yellow curry en Vincent had fried chicken with cashewnuts. Vin had dit gerecht al vaker op maar nu krijg hij echt iets heel anders. Het leek wel een beetje op de restjes van Femke haar curry en de cashewnuts waren ook nergens te bekennen. Na een lange discussie tussen de man en Femke, begreep hij ons echt niet of deed hij alsof.. maar we hebben Vin z’n eten gecancelled, wat de man niet zo leuk vond en zijn nadat Fem haar eten op had vertrokken. Fem heeft trouwens prima gegeten. Vin heeft hetzelfde gerecht bij een ander restaurantje geprobeerd en dit leek erg meer op! De eigenaar van dit restaurantje vertelde dat ze het daar altijd verkeerd doen. De reden die hij gaf was, dat fried chicken krimpt als je het bakt en je daardoor meer kip moet inslaan, wat weer duur is. Daarom kreeg Vin gewoon gekookte kip ipv wat hij besteld had. We begrijpen best dat meer kip inslaan duur is, maar haal het gerecht dan gewoon van de kaart haha ;)
’s avonds zijn we op tijd gaan slapen, want de boot vertrekt morgen om 09:00 u.

Dag 33 04/12

Om half acht ging de wekker en zijn we gaan ontbijten. Hierna gingen we nog even het ‘dorpje’ in om eten en drinken in te slaan voor op de boot. Twee lekkere tonijn broodjes voor Fem en twee met kip voor Vin. Eenmaal bij de boot aangekomen bleek deze al erg vol te zitten en waren er nog maar weinig plaatsen over. Wij hadden ons gesetteld naast twee Laotiaanse vrouwtjes. Waar we gister nog met twee boten vertrokken, moesten nu alle passagiers op 1 boot. Dit ging nooit passen, maar het ging wel gebeuren. Dus sommige mensen hebben ongeveer acht uur zonder stoel op de boot gezeten. Gelukkig hadden wij een stoel! Het uitzicht was echt prachtig en Fem heeft vrienden gemaakt met het laotiaanse vrouwtje naast haar, of nouja zij viel gewoon op Fem d’r schouder in slaap haha. Aan het eind van de reis kreeg Vin opeens erg last van zijn buik. Dus bij aankomst zorgde Fem voor de tassen en Vin stond al aan wal om even rustig bij te komen. Dit pakte helaas anders uit en Vin heeft de boel onder gekotst. Fem kwam aan met twee backpacken en kreeg een commando van Vin om door te lopen. Dit omdat hij niet wist hoe gauw hij naar de wc moest. Ai ai Vin z’n beurt is gekomen en heeft een voedselvergifting.. en dat broodje kip was nog zo lekker ook!
Snel met de tuctuc naar de hostel zodat Vin rustig kon gaan liggen. Maar hier kwam weinig van, want om de zoveel minuten rende hij naar de WC om of te kotsten of wat anders te lozen. Sorry voor de details. Vin was dus gekluisterd aan de wc, maar Fem wilde wel nog even avondeten dus ging op pad.  Na een lange avond en nacht hebben we een klein beetje kunnen slapen en is het gerommel van Vin zijn buik gestopt.

Dag 34 05/12

Vandaag hebben we echt heel weinig gedaan.. Vin had hoge koorts en Fem heeft voor hem gezorgd. ’s Ochtends zijn we even op pad gegaan voor ORS, want Vin was wel een beetje uitgedroogd van al dat vocht verlies. Deze loop was alleen nog wel een beetje zwaar, dus is Vin terug naar bed gegaan. Fem heeft eten gehaald en de rest van de dag voor Vin gezorgd. ’s Avonds ging het ietsjes beter en is Vin mee gaan eten, of nouja hij heeft gekeken hoe Fem aan het eten was en heeft hij een paar stukjes fruit op.

Dag 35 06/12

Na een goede nachtrust werd Vin zonder koorts wakker, beter! Vandaag was het plan om rustig aan te doen, maar wel op pad te gaan om iets van de stad te zien. Onze eerste stop was een tempel, mooi om te zien! Daarna hebben we onze backpacks gehaald en zijn we met de tuctuc naar een nieuw hostel gereden. Hier hebben we onze spullen gedropt en zijn we naar Mount Phusi gegaan. Om deze te bereiken, moesten we nogal wat traptreden overwinnen. Dit was voor beiden zwaar, maar Vin was nog herstellende dus had het wel moeilijker dan normaal. Maar eenmaal boven werden we beloond met een mooi uitzicht, dus het was de moeite waard! Hierna zijn we nog wat tempels afgestruind en hebben we een hapje gegeten. Vervolgens zijn we terug naar het hostel gegaan, want we zouden nog niet te veel doen en we moesten nog heel wat dag verslagjes schrijven. Vanavond gaan we nog even de deur uit om de avondmarkt te bekijken en een hapje te eten. Morgen staat op de planning om naar de watervallen te gaan 30 kilometer buiten de stad, deze schijnen namelijk erg mooi te zijn.

Dag 36 07/12

De planning is voor vandaag iets gewijzigd. Gister avond is femke niet lekker geworden en heeft meerdere keren boven de wc gehangen. Jaja we wisselen elkaar goed af.. Na een lange nacht hebben we nog even geslapen, maar ’s ochtends was het voor fem weer raak. We hebben besloten niet naar de waterval te gaan, Vincent heeft het gecanceld en gelukkig kregen we nog de helft van ons geld terug. Vincent is daarna even gaan lunchen en heeft voor fem wat geroosterde boterhammen mee genomen. Na een paar kleine hapjes vond fem het wel weer prima. Eind van de middag zijn we even naar buiten geweest en hebben we een kopje thee op. Het gaat langzaam al iets beter maar het blijft vervelend. ‘s Avonds is vincent weer alleen gaan eten en daarna hebben we wat tv gekeken en zijn lekker gaan slapen. Hopelijk voelen we ons morgen beiden weer top en kunnen we weer dingen ondernemen, want tot nu toe zijn we langer ziek geweest in Laos dan niet haha.

Dag 37 08/12

Gelukkig voelde Fem zich vandaag weer wat levendig en hebben we besloten om eindelijk, na wat uitstel, naar de watervallen te gaan. En het wachten is het waard geweest, want wauw wat was het mooi! We hebben lekker gezwommen onder de waterval, werden af en toe gebeten door mini visjes haha en we hebben mooie foto’s kunnen maken. Ook was er bij de waterval een Bear rescue center, hier werden beren opgevangen die eerder in gevangenschap zaten. Leuk om te zien hoe goed het nu met de beestjes ging. Na 2,5 uur was het voor ons weer tijd om terug naar ons hostel te gaan. We waren allebei een beetje moe en hebben even gechillt op de kamer. Later op de avond zijn we nog naar de nightmarket geweest en hebben we een lekker hapje gegeten. Of nouja Femke nog niet zo veel, want haar maag moet nog wennen ;) Vroeg naar bed, want morgen staat ons een busreis te wachten naar Vang Vieng!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans en Anouk:
    8 december 2016
    Wat een prachtige foto's...... Het lijkt wel aan de andere kant van de wereld........
    Oeps dat is het natuurlijk ook.
    Jullie hebben wonderschone herinneringen vastgelegd en een leuke en vlotte stijl van schrijven!!!!
    Gr Hans en Anouk
  2. Nikkie: