Bali, Ubud - Uluwatu

16 februari 2017 - Jimbaran, Indonesië

Dag 100 09/02

We konden helaas niet nog een nachtje blijven in hetzelfde hotelletje, dus zijn we verplaatst naar een ander hotel. Ook bekend voor ons, want toen Fem een paar weken terug ziek was, hebben we daar ongeveer een week gezeten. Het personeel herkende ons meteen, dat was wel grappig. Ook kregen we korting, lief! Helaas konden we niet meteen inchecken, dus hebben we onze bagage achter gelaten en hebben we een scooter gehuurd. Aangezien het regenseizoen is, is alles hier erg groen en wilden we graan rijstvelden bezoeken. In Sapa (Vietnam) hebben we dit al gedaan, maar hier was het 7 graden en erg dor en modderig. Dus op de scooter gestapt en opweg naar rijstveld tegalalang, een in bali bekende trekpleister. De omgeving waardoor we heen reden was ontzettend mooi! Bosachtig en groen. Eenmaal aangekomen bij het rijstveld hebben we geluncht onder het genot van het mooie uitzicht. Al vonden we de weg ernaartoe toch mooier dan de trekpleister zelf. Na de lunch en nog even rondgekeken te hebben zijn we op de scooter gestapt naar ons volgende bestemming, de watertempel (Tirta Empul Tempel). De tempel wordt door de lokale bevolking nog steeds actief gebruikt. Het is best maf om te zien er staan veel mensen in koud (heilig) water onder straaltjes vanuit de tempel reinigingsrituelen uit te voeren. De lokale mensen trekken zich niet veel aan van alle toeristen en gaan hun gang. Ook toeristen bevinden zich in het heilige water en voeren de rituelen uit. Wij vonden dit een beetje maf om te zien en hebben dit dan ook van een afstandje bekeken en niet meegedaan. We vonden het gek dat toeristen in het heilig water mochten en die rituelen uit mochten voeren terwijl zij waarschijnlijk niet dat geloof aanhangen. Maar goed, er waren wel delen van de tempel afgezet waar je niet mocht komen alleen als je echt ging bidden. Hier kwamen de toeristen niet. Na het bezoek aan de tempel zijn we weer terug naar ons hotel gegaan en hebben we ingecheckt. ’s Middags wilden we nog even het zwembad in maar eerst ging Vin even boodschapjes halen. Toen Vin net weg was begon het keihard te plenzen, dus zat het zwembad er niet meer in haha. Of nouja voor Vincent wel want die kwam zeiknat terug omdat hij toch nog even een duik had genomen. Door de regen zijn we even binnen gebleven en hebben we een beetje gechilld, filmpje gekeken/ social media bekeken enz. ’s avonds hebben weer bij hetzelfde tentje gegeten en was er weer livemuziek!

Dag 101 10/02

Na het ontbijt hebben we weer de scooter gepakt en zijn we het paleis gaan bezoeken, wat eigenlijk heel vlakbij is. Hier was eerlijk gezegd niet veel aan, we zijn er dan ook maar een minuut of vijf geweest.. Veel tempels en dus ook het paleis zijn niet echt onderhouden en ook veel dingen die misschien juist interessant zijn om te zien, zijn verboden te betreden. Dus dan ben je er snel doorheen gelopen haha. Na dit korte bezoek hebben we een koffietje gedaan, want de starbucks zat om de hoek en Vin is hier wel gek op! Na het koffietje hebben we weer de scooter gepakt en zijn we richting een waterval gereden waarvan we de naam niet weten. Op de weg erheen reden we over een brug, met een enorm mooi uitzicht! We hoopten eenmaal bij de waterval dat we hier lekker in konden zwemmen, maar dat ging helaas niet omdat het water erg bruin was. Na deze waterval te hebben bekeken en een wandeling te hebben gemaakt door een groen bosachtig gebied, zijn we gereden naar een andere waterval genaamd Pengempu. Hiervoor moesten we wat traptreden naar beneden en daarna helaas ook weer omhoog, maar het was de moeite waard. Helaas konden we hier ook niet zwemmen, dus tot nu toe heeft de bikini/zwembroek nog geen zin gehad, maar we hebben wel een paar mooie plaatjes kunnen schieten. Ook waren we de enige, wat het ook leuk maakte! Na deze watervallen zijn we weer teruggegaan om te lunchen en daarna hebben we lekker aan/in het zwembad gechilld. En ’s avonds hebben we lekker sushi gegeten! En ’s avonds moesten we weer lekker door een plensbui terug naar het hotel haha!

Dag 102 11/02

Vanochtend zijn we na ons ontbijt vertrokken naar een nieuw hotel. Dit ging gepaard met drie ritjes op onze gehuurde scooter, door Vincent, om onze bagage over te brengen. Het was pas tien uur dus we konden helaas nog niet inchecken. Dit kon pas om 14:00 u. Dus hadden we besloten om de scooter te pakken en richting een waterval, kanto lampo, te rijden. Het was een mooie, goed stromende, waterval! Dat waren de voorgaande watervallen die we hadden gezien ook, maar daar kon je echt niet in zwemmen omdat het of bruin of heel vies water was. Bij deze kon je wel lekker het water in. Leuk voor Vin (hij heeft 24/7 een zwembroek aam) en helaas voor Fem, want zij had haar bikini niet aan. Bij alle andere watervallen wel, maar daar was het steeds voor niets geweest haha. Jammer maar helaas, ze heeft wel in het water kunnen staan maar niet net zoals Vin op de rots onder de straal van de waterval. Na een lekkere verkoeling zijn we weer om de scooter gestapt. Bali is een heel creatief eiland. Ubud, waar we nu zijn, staat bekend om schilderijen en tekenen. Erg mooi om te zien. Rondom Ubud zijn er veel plaatsen waar er aan houtbewerking wordt gedaan. Om de dertig meter kom je dan ook een woodcarver tegen. Op de terugweg met de scooter zijn we dan ook even gestopt bij twee woodcarvers. Het is echt prachtig wat ze allemaal kunnen maken, hele paarden van hout of enorme artistieke kunstwerken, maar ook mooie tafelbladen en tuinbankjes. Na eventjes rond te hebben gekeken zijn we teruggegaan naar het centrum en hebben we een hapje gegeten. Toen we uitgegeten waren begon het opeens kei en keihard te plenzen.. hmmm eventjes wachten dan maar. De regenbui bleef alleen aanhouden dus toch maar besloten om te vertrekken, komen onze poncho’s toch nog goed van pas! Snel richting het hotel en kijken of we nu wel konden inchecken en dat kon J Prima kamer! ’s Middags nog even een koffietje gedaan en rond half vier werden we opgehaald want ’s avonds hadden we een kookcursus! Het was erg leuk om te doen, de vrouw die de cursus gaf had veel humor en had een leuk programma in elkaar gezet. We hebben op een balineese manier leren koken en hebben een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht bereid. Na het bereiden hebben we alles lekker opgesmikkeld en hierna zijn we weer thuis gebracht. Aanradertje hoor! Mochten jullie ooit naar Bali, Ubud gaan: Canting Bali Cooking Class.

Dag 103 12/02

Vandaag hadden we weer een chill dagje en hebben we gerelaxed. Dit begon met het chillen aan het zwembad, maar na een kwartiertje was de zon eigenlijk al weg en na een uurtje begon het te regen. Dus snel spullen veilig stellen en naar binnen. In de kamer hebben we weer even onze achterstand van de verhaaltjes voor de blog bijgewerkt en nu gaan we lunchen. De rest van de dag houden we ook lekker relaxed, niet veel te melden over vandaag dus haha!

Dag 104 13/02

Vandaag is ons laatste dag in Ubud. Na het ontbijt zijn we op de scooter gestapt en zijn we richting Tegunungan waterval gegaan. Dit was een erg goed stromende waterval en heel mooi om te zien! We hebben er eventjes ingestaan, maar er was een behoorlijke stroming dus Fem had hulp nodig om eruit te komen haha. Ook kon je via een trap de waterval van bovenaf bekijken, dit was ook erg mooi om te zien.
Na de waterval zijn we richting de Hidden Canyon gereden. Deze was helaas dicht wegens een overstroming. Dus zijn we omgekeerd en zijn we gereden naar onze volgende stop de Art Market. We hadden een leuke markt verwacht met allerlei schilderijen en andere kunst, maar helaas was het een markt (waar net bussen vol chinezen waren gestopt) waar je alleen toeristische souvenirtjes kon kopen. En die heb je eigenlijk overal al haha. Dus een snel rondje gedaan en op naar de volgende stop wat de Tempel Desa Batuan was. Ook hier was net een bus vol chinezen gestopt en zaten we midden in de drukte haha! Maar goed, dit was best een mooie tempel maar ook veel dingen kon je niet bereiken omdat ze afgesloten waren.
Hierna zijn we weer teruggegaan naar hotel en hebben we even gechilled bij het zwembad. ’s Avonds hebben we voor de laatste keer gegeten bij het tentje met livemuziek. Iets uitgebreider alvast voor Fem haar verjaardag. Dit omdat in Uluwatu weinig tot geen restaurantjes schijnen te zitten. We hebben heerlijk gegeten en genoten van de livemuziek, het voelde als een echt verjaardagsetentje haha. Toen we bij de baas, die altijd heel blij was om ons te zien, hadden aangegeven dat dit echt de laatste keer was dat we kwamen eten kregen we nog een handdruk en van de serveerster die ons vaak hielp een knuffel haha, echt lief!
’s avonds hebben we nog gezellig een filmpje gekeken en hierna zijn we lekker gaan slapen.

Dag 105 14/02

Vanochtend om tien uur vertrokken we met de taxi richting het zuiden van Bali, Uluwatu. Hier hebben we een leuk hotel geboekt met een zwembad. Eenmaal aangekomen in Uluwatu   we heerlijk van de zon kunnen genieten want het was prachtig weer. Vandaag hebben we niet veel gedaan, lekker gerelaxed en genoten van de zon. En Fem is natuurlijk jarig, maar dat hadden we gister al lekker gevierd :D

Dag 106 15/02

Vanochtend hebben we een scooter gehuurd en zijn we Uluwatu gaan verkennen. Ons eerste stop was bij een monument, wat uiteindelijk een rotonde bleek met een beeld erop. Hier hebben we dus een rondje omheen gereden en toen konden we weer verder haha.. Onze tweede stop was de Uluwatu Tempel. Wauw! Dit is een tempel die op een klif is gebouwd en waar je vooral erg goed kan genieten van het uitzicht. Ook waren hier erg veel aapjes dus je moet wel op je spullen letten, zo verloor een chinees haar slipper.. en die kreeg ze echt niet meer terug haha!
Na het maken van een hele boel foto’s, hebben we de scooter weer gepakt en zijn we op naar onze volgende stop gegaan. Dit was nog een tempel maar niet de moeite waard, want je kon er toch niet in en er was verder ook niet veel te zien.. ja een hond die blij was om ons te zien maar dat was het.
Na deze bezoekjes zijn we gereden naar een cliff aan het strand. Dit was leuk om te zien maar je kon er niet het strand op dus hebben we het van een afstandje even bekeken. Hierna zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Het is echt super warm vandaag dus hebben we een lekkere duik genomen in het zwembad en hebben we hier de rest van de middag gechilled. ’s Avonds zijn we naar het strand gereden om te genieten van de zonsondergang. Eenmaal aangekomen stonden er ongeveer 6 bruiden afzonderlijk van elkaar een fotoshoot te houden haha, dit was erg grappig om te zien. Maar maakte het ons wel heel moeilijk om ook een mooie foto met de zonsondergang te maken haha. Toen de zon bijna achter de wolken was verdwenen is het ons ook nog gelukt om wat fotootjes te maken. ’s Avonds hebben we lekker pizza gegeten en zijn we vrij vroeg gaan slapen.

Dag 107 16/02

Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. We hebben aan het zwembad gelegen en als er een buitje was gingen we even schuilen om vervolgens weer aan het zwembad te liggen haha. ’s Avonds wilden we ergens anders gaan eten dan bij het hotel, maar er zit echt helemaal niets in de omgeving of het is duurder dan in het hotel zelf. Dus jammer maar helaas, toch weer in het hotel gegeten haha!

1. Gerard:
    17 februari 2017
    Ik geniet van de verhalen, lang niet altijd gereageerd en vast wel eens een verhaal gemist maar wat een mooie vakantie hebben jullie gehad! Nog even genieten van de rust tot je weer in de Nederlandse hectiek mag stappen!