Ubud Bali - Lombok - Gili Air

25 januari 2017 - Gili Air, Indonesië

Dag 75 15/01

Vandaag hebben we nog een keer de scooter gepakt richting de zilverfabriek. Ditmaal niet voor onszelf maar voor Simone, Reinaart en Anne. Zij wilden namelijk ook wel zo’n mooie armband, zo gezegd zo gedaan. Alleen bleek bij het betalen dat we onze creditcard waren vergeten en ook niet genoeg losgeld bij ons hadden.. beetje dom was dat wel. Maar we hadden vrienden gemaakt en er werd aangeboden om de armbanden vanavond naar onze bungalow te brengen en dat we daar dan gewoon betaalden. Dikke prima! Hierna zijn we naar het safari park gegaan. Hier konden we (zo leek het op de foto’s) met een auto door de wilde natuur de dieren bekijken van dichtbij. Op de foto’s leek het alsof wij (de mensen) in een kooi zaten en de dieren vrijuit gingen. Op de foto’s liep er zelfs een leeuw op de auto haha! Echter bleek het uiteindelijk gewoon een soort dierentuin waar niet de mensen maar de dieren gewoon in gevangenschap zaten. Wel reed je vlak langs de dieren met een auto maar je ging kooi in en kooi uit. Al met al we hadden er meer van verwacht. Helaaaas. Ook waren we er net te laat en waren veel dingen, zoals het voeren e.d. al gedaan. Maar goed, toch veel dieren gezien en dat was best leuk. Hierna zijn we weer teruggereden naar onze bungalow en zijn we nog even het zwembad ingedoken. ’s Avonds een hapje gegeten en daarna lekker gaan slapen.

Dag 76 16/01

Vannacht schrokken we allebei van een raar geluid en hard gedribbel op het dak. We slapen in een soort bungalow, waar tussen de muren en het dak een open stuk zit dus er kan in principe van alles binnen komen. We schrokken dan ook wakker omdat er iets op onze kussens viel.. het bleek stof te zijn haha. Wel was het even schrikken. We denken dat het een soort hagedis is, want de afgelopen dagen loopt er een aardig groot beest over onze muren.. best wel creepy. Althans dat vind Fem want die kon daarna ook niet heel goed meer slapen. Vanochtend zijn we op tijd uit ons bed gegaan omdat we vandaag naar een Bird park willen. Gister waren we naar het safari park geweest, maar omdat we daar vrij laat aankwamen hebben we alles qua shows en voeren gemist. Vandaar dat we nu wat eerder wilden gaan. En maar goed ook! Want we hebben alle shows kunnen zien voordat het ’s middags keihard ging regenen en onweren. Het Bird park was super gaaf, we zijn met best wel veel vogels op de foto gegaan. Dit vonden we erg leuk.  Ook hebben we twee shows gezien waarbij we op de eerste rij zaten en Vin heeft een paar mooie plaatjes kunnen schieten. ’s Middags gingen we weer richting het hotel en hebben we de boottickets voor morgen geregeld. Dan gaan we namelijk naar het volgende eiland lombok. Ook zijn we nog eventjes wat winkeltjes afgegaan en heeft Fem een leuk jurkje gescoord! ’s Avonds hebben we lekker gegeten met een liveband en na het eten wilden we vroeg ons bed induiken, want de wekker staat om 6:15. Helaas ging heel vroeg alleen niet meer lukken, want Fem haar jurk bleek alweer stuk.. dus hop snel naar de winkel en een nieuwe vragen of  geld terug. Helaas hadden ze geen nieuwe in dezelfde maat en waren ze ook niet van plan om geld terug te geven. Na lang aandringen en het twee keer laten bellen van de manager is het ons toch gelukt en hebben we ons geld terug, beter! Daarna zijn we snel gaan slapen.

Dag 77 17/01

Vanochtend moesten we vroeg op, omdat we vandaag vertrekken naar het volgende eiland Lombok. Rond zeven uur werden we opgehaald en hebben we eindelijk met eigen ogen gezien wat voor dieren en ’s nachts zoveel kabaal maken op en om ons huisje. Apen!! Er zaten er een stuk of tien :0
We werden met een busje opgehaald die ons richting de haven bracht, waar we vervolgens op een fast boot zijn gestapt richting Lombok. Ons eerste verblijf was in Senggigi, dit omdat dit vlakbij Mataram ligt en we hier ons visum moeten verlengen. In Senggigie zaten we weer in een prima bungalow’tje, alleen stond er precies naast ons een Moskee. Lombok is een heel stuk islamitischer, niets mis mee maar af en toe konden we elkaar niet verstaan door een gebed en Fem is er ook een keer wakker van geworden haha. Het klonk best mooi maar als je kamer er naast zit is het toch best wel erg hard.  Verder hadden we super vriendelijk personeel die ons ook heeft kunnen helpen aan kopieën van ons paspoort etc. ’s Avonds zijn we nog even een hapje gaan eten buiten de deur en verder hebben we rustig aan gedaan op onze kamer omdat we best moe waren van de reisdag. Morgen weer wat vroeger op zodat we op tijd naar het immigratiekantoor kunnen.

Dag 78 18/01

Vandaag zijn we op tijd opgestaan om naar het immigratiekantoor te gaan. We moeten namelijk ons visum verlengen willen we hier langer dan 30 dagen verblijven. Snel ontbeten en op de scooter gesprongen. We hadden alle papieren al klaar dus we hadden verwacht zo klaar te zijn. Op het kantoor bleek echter dat Vincent niet naar binnen mocht, omdat hij een korte broek aan had. Dit mocht niet, maar hier hadden ze al goed op ingespeeld want buiten het kantoor kon je broeken en shirts huren. Dus snel een broek gehuurd en we konden ons visum laten verlengen. Dit ging toch niet helemaal zonder slag of stoot, we dachten dat we alles hadden maar het bleek dat we ook een kopie moesten geven van ons vliegticket het land in. Dit moesten we dus even snel regelen, maar daarna was alles goed en kregen we een bonnetje. Het verwerkingsproces duurt ongeveer 4 dagen, dus maandag kunnen we ons paspoort weer ophalen. Omdat het tot vier dagen duurt hebben we besloten om verder te reizen door Lombok. Toen we terug in Senggigi waren, bij ons hotel, hebben we onze spullen gepakt en zijn we een taxi ingestapt onderweg naar Kuta. Een uurtje later kwamen we aan en hebben we een leuke homestay geboekt. Hier hebben we onze spullen neergelegd en zijn we vrijwel direct naar het strand gelopen, want het is vandaag super heet! De natuur in lombok is erg mooi! Mooie groene bergen, blauw zee en witte stranden. We hebben dan ook zeker genoten. In de zee hebben we nog even gekletst met allemaal lokale kinderen die ons erg mooi vonden haha dat was best grappig. Wel was het heel opvallend dat er veel gewerkt werd door jonge kinderen op het strand. Ze probeerden allemaal armbandjes te verkopen aan toeristen. Best sneu om te zien, aan de ene kant wil je iets voor ze kopen zodat ze wat geld verdienen, maar aan de andere kant wil je ‘kinderarbeid’ ook niet stimuleren. Dus we hebben niets gekocht en hopen stiekem dat de kindjes wel naar school gaan, maar we vrezen van niet.
’s avonds hebben we na een lekkere douch gekeken voor een slaapplek voor de komende drie dagen. En we hebben een hele leuke slaapplek gevonden! Een mooie bungalow met toegang tot een zwembad en best vlakbij het strand J wij vermaken ons wel de komende dagen!

Dag 79 19/01

Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen, althans Fem ietsje langer haha ;) Gelukkig vermaakt Vin zich wel met z’n spelletjes op z’n telefoon. Hierna hebben we lekker ontbeten en daarna onze spullen gepakt zodat we richting ons nieuwe slaapplekje konden lopen. Daar verblijven we lekker drie daagjes. Eenmaal gesetteld in ons nieuwe stulpje hebben we een scooter gehuurd en zijn we richting het strand gereden. Jeetje wat is het hier mooi zeg! We hebben lekker geluncht en daarna zijn we weer op de scooter gestapt om andere strandjes te zoeken. Ook hebben we vandaag een surfles geregeld voor morgenochtend! Fem heeft jaren geleden een weekje les gehad in Frankrijk en Vin nog nooit, dus we zijn erg benieuwd. Gelukkig gaan we wel naar een plekje met golven voor beginners, dat vinden wij helemaal niet erg. Voor de rest hebben we ’s avonds gechilld voor ons huisje en ’s avonds een lekker sushi gegeten! Onze accommodatie heeft ook een sushi restaurant haha, dus wij zijn blij J

Dag 80 20/01

Toen we vandaag wakker werden regende het erg hard. Gelukkig was het al iets minder toen we op de scooter stapte richting onze surfles. Hier aangekomen moesten we even wachten tot ze alles klaar hadden gelegd. Wij werden geroepen voor onze instructies. Nadat onze instructeur, genaamd Danker, even had voor gedaan hoe je moet gaan staan op een surfboard, mochten wij dit ook oefenen. Dus je gaat liggen en dan pappappappapp en staan. Owja, juist. Dat was duidelijk en nu naar het echte werk. We zouden naar een stuk gaan waar de golven niet al te hoog waren, dus waar we goed konden oefenen. Vincent mocht eerst en ging een paar pogingen wagen, het lukte hem om gehurkt te staan op z’n board maar dan viel hij eraf. Hierna was het Fem haar beurt, zij had het al eens eerder gedaan maar daar was aan ’t begin niet veel van te zien. Ze was een beetje angstig, ook omdat de golven steeds krachtiger werden en dat merkten we allebei wel. Het is daar wel gelukt om 1 keer te blijven staan en een stukje met de golf mee te surfen. Ook hebben we daar de eskimo rol geleerd, voor allebei de eerste keer. Dit was wel super handig voor als er een harde golf aan komt. Je houd je adem in en draait met board en al om, zodat de golf over je heen kan gaan. Ideaal! We vonden het allebei wel zwaar werk en Fem was op een gegeven moment helemaal op en merkte dat ze niet veel kracht had om uit de golven te peddelen. Ze was er wel een beetje klaar mee. Gelukkig gaf Danker aan dat we naar een ander stuk gingen waar het veel rustiger was qua golven en Fem niet heel de tijd meer werd gesleurd door de ‘white wash’. Op dat stuk ging het echt een heel stuk beter, Fem lukte het nu vaker om te staan en met de golf mee te surfen. Ook Vin kreeg het steeds beter onder de knie en na een paar keer is het hem ook gelukt om op z’n board te staan en met de golf mee te surfen. Heel leuk! Toen de les voorbij was zijn we weer met de scooter terug gegaan naar Kuta. Maar toen we bijna bij onze bungalow waren, klapte de achterband van de scooter en raakte we heel even de controle kwijt. Gelukkig had Vin het binnen no-time weer onder controle en zijn we helemaal niet gevallen :D! Wel een lekke band. Dat werd gezien en meteen kwam er een jongen naar ons toen die aanbood om de band voor tien euro te vervangen. Hier gingen wij mee akkoord, want het hotel had gezegd dat alles wat er met de scooter gebeurde voor eigen rekening was. Dus dit gingen wij ze mooi niet vertellen. Na twintig minuten was de scooter weer terug en in de tussentijd hadden wij lekker geluncht. We kwamen er achter dat de voorband ook een beetje zacht was dus ook die hebben we meteen op laten pompen. Zo zijn we weer lekker veilig op de weg. Eenmaal in het huisje kreeg Fem weer (ja alweer) last van hevige buikkrampen. Na een kleine aarzeling toch maar gelijk naar het ziekenhuis gegaan, die maar 750 m verderop zat. De kuur tegen salmonella was al 3 dagen klaar, maar het blijkt dat als je weer iets verkeerds eet of drinkt het meteen weer opgewekt kan worden. Er werd ons aangeraden om Fem een infuus te geven met de antibiotica e.d. Dit betekende wel dat we 6 uur lang moesten blijven en als Fem zich daarna nog niet goed zou voelen, zou ze de hele nacht moeten blijven. Gelukkig hoefden we maar tot acht uur in de avond te blijven en hielp het infuus erg goed. In de tussentijd hebben we ons vermaakt met een filmpje en heeft Fem even goed geslapen. Morgen moeten we nog een keer langs voor een antibiotica shot/ injectie en daarna krijgen we nog een keer voor zeven dagen een antibiotica kuur mee. We hopen dat het daarna allemaal weer normaal is, want we willen ons laatste maandje natuurlijk wel nog even optimaal genieten. En Fem is ook wel klaar met al die buikkrampen, dus hopen op het beste J

Dag 81 21/01

Vanochtend moesten we om 9 uur bij de dokter zijn voor de antibiotica prik. Hierna zijn we op de scooter gestapt naar het strand. Even lekker in het water gelegen en gezond. ’s Middags hebben we weer in het dorpje geluncht en zijn we daarna het zwembad ingedoken tot een uur of vier. Hierna hebben we een beetje gechilld bij ons huisje en verslagjes geschreven. ’s Avonds hebben we nog een lekker hapje gegeten en zijn we bijtijds gaan slapen. Morgen moeten we weer even langs de dokter voor een laatste check en daarna gaan we terug naar Senggigi zodat we maandag vroeg onze paspoorten kunnen ophalen bij het immigratiekantoor.

Dag 82 22/01

Vanochtend was de laatste check bij de dokter en alles zag er goed uit. Fem hoeft alleen nog haar antibiotica kuur af te ronden en dan hopen we dat het helemaal weg is. Na de check hebben we nog een snelle duik in het zwembad genomen en daarna zijn we onze spullen gaan pakken. Om twaalf uur werden we opgehaald door de taxi die ons weer terug naar Senggigi heeft gebracht. We hadden weer hetzelfde hotel en het inchecken etc verliep vlot. Vandaag wilden we rustig aan doen, om Fem nog wat rust te gunnen, dus zijn we een filmpje gaan kijken en zijn we per ongelijk in slaap gevallen. Lekker rustig middagje. Hierna hebben we even gefacetimed met Vin zijn thuisfront en daarna zijn we een hapje gaan eten. Om vervolgens bij terugkomst weer te facetimen met Vin zijn thuisfront, want dan zou iedereen er zijn! Gezellig J daarna ook nog even met Fem’s thuisfront wat ook weer even leuk was om te doen J Vandaag over 1 maand zijn we alweer thuis, gaat snel de tijd!

Dag 83 23/01

Vanochtend stond de wekker om zeven uur want we wilden op tijd aankomen bij het immigratiekantoor. Zo gezegd zo gedaan, we waren de allereerste. We moesten eventjes wachten maar we werden snel omgeroepen om een foto te laten maken en onze vingerafdrukken te laten printen. We dachten dat we hierna meteen ons paspoort mee kregen, maar helaas. Gelukkig hoeven we niet nog meer dagen te wachten, maar mochten we hem om drie uur ’s middags op komen halen. Het was pas rond negen uur, dus zijn we weer terug gegaan naar ons hotel en hebben we een duik in het zwembad genomen. Na een frisse duik, een douch en een lunch zijn we weer op de scooter gestapt richting het immigratiekantoor. We moesten even wachten maar om ongeveer kwart over drie stonden we weer buiten met onze paspoorten. Top! Dat was een eitje en een aanrader mocht je ooit je visum in Indonesië willen verlengen, doe het op Lombok! We waren hem maar vier dagen kwijt en het schijnt dat je op bijvoorbeeld Bali veel langer moet wachten tot je hem terug hebt.
Eenmaal terug van het immigratiekantoor hebben we meteen een bootticket geboekt naar een van de Gilli eilanden, namelijk Gili Air! Morgen worden we om 08:30 opgehaald en gaan we genieten op het volgende eiland. We zijn benieuwd, want op dit eiland schijnen geen auto’s te rijden en de omtrek van het eiland is maar 5 km haha!

Dag 84 24/01

Vanochtend moesten we vroeg op, omdat we om half 9 werden opgehaald door een busje om vervolgens op de boot te stappen naar Gili air. Het was geen boot die we tot nu toe gewent waren maar een lokale boot. Dit betekende dat de boot helemaal volgestouwd zat. Gelukkig duurde de boottocht een kleine 10 minuten en hebben we gezellig gekletst met een Nederlands stel. Eenmaal op het eiland zijn we naar ons hotel gelopen wat niet zo ver van de haven lag. Op dit eiland zijn trouwens helemaal geen scooters of auto’s. ze vervoeren hier alles met paard en wagen of op de fiets. Gek contrast met afgelopen maanden. Ook is het hier op het eiland ontzettend heet, dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Verder hebben we het eiland verkent op de fiets en hebben we aan het strand gelegen. ‘s avonds hebben we lekker een hapje gegeten aan het strand. Prima dagje.

Dag 85 25/01

Vanochtend hebben we een beetje uitgeslapen en zijn we rond 9 uur gaan eten. Na ons ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar ons nieuwe hotel gegaan. Ditmaal met goede wifi en een mooi zwembad. Vandaag zijn we weer naar het strand gegaan. Het eiland is zo klein dat we gister en vandaag het Nederlandse stel al 3 x voorbij hebben zien komen en vandaag lagen we dan ook per ongelijk weer naast elkaar haha. Ook hebben we vandaag gesnorkeld, dit was erg leuk want we hebben een paar mooie visjes gezien. Helaas ligt hier erg veel afval in de zee wat we tot nu toe niet echt gewend zijn. Rond een uurtje of 4 zijn we terug gegaan naar ons huisje en heeft vin een duik genomen in het zwembad en fem is lekker gaan douchen. Na even te hebben gerelaxed zijn we lekker gaan eten en optijd het bedje in gedoken.

1. Nikkie:
    27 januari 2017
    Antibiotica shots shots!
    Nouja de rest van jullie daagjes klinken wel heel chill!
    Geniet er nog van ❤❤