Op naar het noorden.

25 november 2016 - Pai, Thailand

Day 19 20/11

Vandaag was weer een reisdag, terug naar Bangkok om ons visum te verlengen en vervolgens naar het noorden te vertrekken. Rond 16:00 u zouden we door een taxi busje opgehaald worden voor de macdonalds in het centrum van het dorpje waar we verbleven. Waar we overigens niet hebben gegeten hoor, goed he! Rond vieren kwam er een overvol busje aangezet met een man die alleen de woorden ‘ticket’ en ‘yes’ kon zeggen. Ons was verteld dat we door een busje werden opgehaald die onze namen op een kaart geschreven zou hebben, zodat we wisten dat we daar moesten instappen. Dit was niet zo.. maar een gesprek lukte ook niet en de man drong erg aan met gebaren. En wat nou als dit het busje wel gewoon is?  Nouja goed dan, we doen het gewoon. Eenmaal aangekomen bij de busmaatschappij die ons naar Bangkok zou brengen kwamen we er achter dat het van heel andere kwaliteit was, dan dat wij tot nu toe gewend zijn. Rond 17:00 uur zou de bus vertrekken, hij vertrok echter om 18:15, achja is niet anders. Eenmaal in de bus hadden we echt een heel chill plekje, stoelen konden naar achter en veel beenruimte, heerlijk niets te klagen! Tot dat de bus een paar uur later tot stilstand kwam en een mannetje riep ‘PEOPLE BANGKOK GET OUT’.. oke oke rustaaagh! Bleek dat we moesten overstappen naar een andere bus, helaas.. deze bus zat al helemaal vol en alle goede plekjes waren al vergeven. Goed het is niet altijd feest, niet zo zeuren.. hier zitten we ook prima! We zaten direct voor de wc en als die open ging kwam daar een geur uit dat wil je niet weten. Femke die kokhalzend door het leven ging, had het wel eventjes gehad. Maar Vin zorgde voor prima afleiding!
Door de verhalen heen hebben jullie misschien gelezen dat Fem een beetje een pechvogel, tot nu toe voedselvergiftiging en een dikke lip door een stekkerdoos. Vannacht was het weer raak. Toen de bus stopte voor een grote pauze om even wat te eten, gingen we de bus uit en liepen we naar het restaurantje. Het was donker en we hadden net half geslapen en de straten in Thailand zijn niet al te best en nu was het zo dat er een enorm diepe greppel in de stoep zat.. Waar iedereen netjes over heen stapte, behalve Femke. Zij donderstraalt zo dat gat in, dacht even dat ze haar voet gebroken had maar met een scheur in de broek en wat wondjes verder, leeft ze nog!!!
Al reed de bus vel te hard, maakte hij erg rare geluiden, stonk het enorm, zijn er dingen open gevlogen door de slechte wegen waardoor we af en toe moesten stoppen… hebben we toch nog een soort van geslapen en zijn we uiteindelijk om vijf uur ’s ochtends in Bangkok aangekomen.

Day 20 21/11

Dus rond 5 uur ’s ochtends kwamen we aan in Bangkok, maar we konden eigenlijk pas rond twaalf uur inchecken bij ons hostel. En om vijf uur ’s ochtends is er nog niet veel open en we dachten dat veel mensen wel aan het tukken zouden zijn. Nou klopt dit bij het meerendeel van de toeristen, op een paar dronken na. Maar de Thaise mensen lijken wel niet te slapen joh! Rond vijf uur was er volop verkeer en werden de straten schoon gemaakt. Er was alleen niet veel open, op een enkel cafeetje na. Gelukkig voor ons, want wij hebben van 5 tot ongeveer 8 uur ons genesteld op een stoeltje bij een restaurantje. Online hadden we gezien dat de receptie van het hostel wel al om 8 uur open ging, dus met goede hoop liepen we rond dit tijdstip naar het hostel om te vragen of het al mogelijk was om in te checken. En we hadden geluk J Ingecheckt en meteen een lekkere warme douch genomen.  Dit hadden we gemist, want al was die villa nog zo groot en mooi.. de douch was ijskoud! Dus geef ons voortaan maar gewoon een kamer van 4x4 met een warme douch, meer dan prima!
Hierna zijn we lekker gaan ontbijten en hebben we een planning voor de dag gemaakt. We moesten naar Ramfashion voor een fitting van Vin zijn pak, naar het immigratie kantoor om ons visum te verlengen en naar het treinstation om onze tickets te kopen voor de reis met de nachttrein naar Chiang Mai. Eerst zijn we naar Ram fashion gegaan, om Vincent zijn op maat gemaakte pak te laten passen. Van te voren waren we een beetje zenuwachtig, omdat we een paar dagen terug recensies hadden gelezen over Ramfashion, die allemaal erg negatief waren. We waren bang dat we in een scam waren gelopen en nog best een prijzige ook. Eenmaal aangekomen werden we goed ontvangen en was het pak daadwerkelijk aanwezig, alleen nog niet in 1 geheel. Wij schrokken, maar voor niets.. Want alle losse delen van het pak waren gewoon klaar maar nog niet aan elkaar gezet, juist voor de fitting. Het pak was erg mooi en zat prima, alleen de broek moest iets langer en de mouwen moesten nog aan het pak worden gezet. Dit heeft die man in de middag gedaan en ’s avonds tussen 8

Day 21 22/11

Na een goede nacht zijn we vandaag op tijd opgestaan. We moesten rond elven bij de trein zijn en we wilden niet te gehaast doen dus dan maar iets eerder op. Lekker ontbeten en opzoek naar een tuctuc die ons even weg wilde brengen naar het station voor een goede prijs. Op het trein station hebben wij onze tickets gekocht om naar Ayutthaya, voormalige hoofdstad Thailand, te reizen.  Dit was een prima reis van zo’n anderhalf uur. Helaas bleven we hier maar een aantal uur omdat we in de avond weer de nachttrein zouden nemen naar Chiang Mai. Hierdoor hadden we dus geen adresje om onze spullen te dumpen en moesten we helaas onze backpacks bij ons houden. Bij aankomst zijn we niet gelijk in zo’n tuctuc gestapt, die weer aan alle kanten aan ons liepen te trekken. Eerst wilden we zelf even een kijkje nemen. We zijn met de veerboot het water overgestoken en zijn toen lekker gaan lopen. Onderweg weer een hoop aangesproken door chauffeurs maar we hadden een route kaartje en hadden het plan om te lopen. Tot dat! Er een man in een tuctuc stopte en een gewoon praatje begon te maken. Vincent dacht al weer ‘heb je er weer zo een’ maar uiteindelijk was het een goed bedoelde man. Hij legde van alles uit over de plaats en wat goed en niet goed was. Dit kon hij ook laten zien en beargumenteren. Zoals aan elk einde van het gesprek komt dan die vraag of we mee wilden. Hij zou ons 6 verschillende bezienswaardigheden laten zien in 4 uur, lekker eten bij een goed Thais restaurant en op onze spullen passen. Het klinkt als een prima val om flink genaaid te worden, maar we kunnen alvast verklappen dat dat niet is niet gebeurd. Hij heeft ons overal naartoe gereden, overal wat bij verteld, ons de tijd gegeven om dingen te bezichtigen, heeft drinken voor ons gekocht en heeft de hele tijd onze backpack bewaakt.. echt een heer! Het ene plekje was leuker dan het andere, maar we hebben ons zeer goed vermaakt. Einde van de dag heeft hij ons dan ook weer bij het station afgezet. Wij hebben daar een restaurant gezocht waar we even onze telefoons op konden laden en lekker hebben gegeten. Na het eten hadden we nog zat tijd en hebben we daar nog een bakkie gedaan en lekker gekletst. Rond half negen zijn we naar de trein gelopen, want die zou om iets over negen vertrekken. Helaas had de trein een half uurtje vertraging maar we hebben hem gehaald. Op naar t noorden.

Dag 22 23/11

Gister rond haf tien vertrok de nachttrein naar Chiang Mai. ’s Avonds worden de stoelen in de nachttrein omgetoverd in stapelbedden. Wij hadden allebei het bovenste bed van de stapelbedden, dus tussen ons zat een gangpad. Prima. Lekker kletsen en dan slapen, dachten we.. maar de meneer die onder Femke lag vond dat geen strak plan en vroeg of we stil wilden zijn. Natuurlijk deden we dat want het is niet voor niets een slaaptrein. Dus nog even gefluisterd en toen maar onze gordijntjes dicht gedaan om (let op) proberen!! te slapen.. Want man man man dat is eigenlijk niet te doen! De trein heeft een behoorlijk tempo, maar schommelt als de neten. Dus slapen werd lastig, af en toe even in slaap gevallen om vervolgens weer wakker te worden van het geschud of het lawaai van de trein. Rond tien uur ’s ochtends kwamen we aan in Chiang Mai, twee uur later dat gepland.. maar dit bleek eigenlijk altijd zo te zijn. Waarom ze de tijden dan niet aanpassen snappen wij ook niet haha.
Eenmaal in Chiang Mai zijn we met de taxi naar ons hostel gebracht.. dit ging niet meteen goed want er blijken meer hostels in Chiang Mai te zijn met de naam Greenhouse. Eenmaal aangekomen was het hostel echt prima, lekker goedkoop en een goed bed! Tassen weggezet en op stap gegaan. Ons viel op dat Chiang Mai qua weer een stuk aangenamer is dan Bangkok. Temperatuur is hetzelfde maar de luchtvochtigheid is echt veel fijner, er hangt af en toe ook een lekker fris windje. En de stad is ook groener en ruimer. We hebben deze dag twee tempels bezocht. Een van de tempels was Wat Phrathat Doi Suthep. De tempel ligt hoog in de bergen en dus zijn we er heen gebracht met een taxi service, deze vertrok alleen als er 10 mensen mee gingen. Wij waren nummer 3 en 4 dus we moesten nog even wachten, maar dit aantal was binnen no time behaald en we konden vertrekken. Eenmaal boven op de berg, moesten we een lange trap bewandelen van ongeveer 306 treden om de tempel te bezichtigen. Boven was er echt een prachtig uitzicht over de stad Chiang Mai. De tempel was een en al blinkend goud. Al met al de moeite waard geweest. Al zitten we op dit moment wel al een beetje aan onze ‘tempeltax’ haha ;)
Rond half vijf vertrok het busje weer naar beneden. Hier hebben we een tuctuc naar ons hostel gepakt en hebben we ons snel even opgefrist om lekker uit eten te gaan. Femke zeurt al dagen, oke weken, over dat ze sushi wil eten. Toen we voor het eerst naar ons hostel reden, zagen we heel toevallig een sushi tentje dus hier gingen we dan ook heen. Pff echt ontzettend lekker en vers! Oh en goedkoop ;) Ook kregen we een gratis drankje van het personeel, erg lief!  Wel gek want we waren met z’n tweeën maar goed, leuk gebaar. We denken dat het kwam omdat we zoveel sushi bestelden.. tja we zijn All you can eat gewend hahah.  Na het eten zijn we naar de Night Market gelopen, dit was erg leuk! Overal kraampjes met leuke souveniertjes, we hebben dan ook leuke dingen kunnen scoren voor het thuisfront ;)
Rond een uurtje of tien gingen we weer richting het hostel. Hier hebben we nog wat dingen opgezocht voor de volgende dag, want we vertrekken morgen met de scooter van Chiang Mai naar Pai! Spannend, maar ook erg leuk! Snel slapen dus.

Dag 23 24/11

De volgende ochtend ging de wekker om acht uur af en hebben we aanstalten gemaakt om te vertrekken naar het bedrijf waar we de scooters gingen huren. Bij het bedrijf Aya service kun je een scooter huren en deze vervolgens weer ‘inleveren’ in Pai, dus je hoeft niet weer helemaal terug te scooteren naar Chiang Mai. Super handig en ze brachten ook onze backpack naar Pai, zodat we deze niet op de scooter mee hoefden te sjouwen. De zoektocht naar Aya service in Chiang Mai was echter nog een dingetje, want veel locals kenden alleen de aya service die je met busjes naar Pai bracht en niet de scooterservice. Uiteindelijk toch gevonden en we hadden geluk want er waren nog twee scooters over… toevallig!? Vin had een blauwe en Fem een roze, de kwaliteit was een stuk slechter maar prima te doen dachten we. Tot dat we gingen tanken en Femke haar zadel helemaal los bleek te zitten, dit was niet prettig en ook wel gevaarlijk dus we gingen terug. Gelukkig deed het bedrijf niet moeilijk en hebben ze hem snel gebracht naar een monteur. Wij hebben in de tussentijd lekker een hapje gegeten. Toen we klaar waren en terug naar het verhuurbedrijf gingen, was de scooter ook klaar en konden we op weg. De rit begon goed. Het was dan ook echt geen moeilijke route, namelijk alsmaar rechtdoor tot dat je een bord met Pai tegen komt met een pijltje naar links. Dit kunnen wij wel haha! Er was alleen 1 minpuntje aan de rit en dat was een dikke boete.. We waren Chiang Mai nog niet eens uit en we werden aangehouden door een aantal politieagenten. Ze wilden onze rijbewijs zien. Deze hadden wij bij, maar we hadden geen internationaal rijbewijs en die moest je toch wel hebben.. Helaas, boete! Wij hebben netjes betaald alleen kregen we verder geen bon en mochten we ook gewoon weer verder rijden. We kregen nog wat aanwijzingen en ze wensten ons plezier toe.. best gek! Nu maar hopen dan we niet nog een keer worden aangehouden, want dan zou het wel een duur grapje worden. Gelukkig is dit niet gebeurd. Dus onze tocht ging verder. Aan het begin was het een saaie tocht, maar toen we eenmaal het bordje Pai met het pijltje naar links tegenkwamen werd het een hele leuk tocht. De weg van Chiang Mai naar Pai gaat dwars door de bergen en telt maar liefst 762 bochten. En jeetje wat was het mooi!! We hebben op onze scootertjes ongeveer 4,5 uur, met twee tussenstops, over 132 kilometer gedaan. Dikke prima en ook nog eens hartstikke leuk om te doen. Eenmaal aangekomen in Pai gingen we opzoek naar de aya service waar we de scooters weer zouden inleveren. Dit was een makkie, Vincent had het zo gevonden. Het inleveren ging erg vlot en onze backpacks lagen ook al voor ons klaar. We zijn in het centrum wat gaan eten, wat niet een heel groot succes was maar goed we hadden honger. Hierna zijn we op zoek gegaan naar een taxi die ons zou kunnen brengen naar het resort. In Pai is het in tegenstelling tot in alle andere plekken waar we tot nu toe zijn geweest, een stuk moeilijker om een taxi te vinden. Er rijden geen tuctuc’s en gewone taxi’s zijn ook niet te vinden. Er rijden alleen van die mini van busjes, alleen wij wisten niet dat dit de taxi service was. Niemand roept hier ook ‘taxi taxi’ ‘you want taxi’ enzovoorts. Maar uiteindelijk hebben we in een straatje een taxi service gevonden en zijn we met een busje gebracht naar ons resort. Wauw! Wat een mooi resort. We hebben van Rutger en Marijke een tweedaagse overnachting cadeau gekregen, omdat Vincent de tuin heeft aangelegd. Super tof en echt een heel leuk cadeau. We zeiden laatst nog geef ons maar een 4x4 kamer met een warme douch, maar in een resort als dit willen we ook wel lekker vertoeven hoor haha! ;)
Eenmaal gesetteld zijn we nog even naar het centrum gegaan om nog wat te eten. We mochten meerijden met de vrouw van het resort, erg aardig. Normaal gesproken rijd er een gratis shuttle bus, maar de laatste was net vertrokken. Rond negen uur zijn we weer naar het resort gegaan en hadden we het plan om lang op te blijven want Manchester United speelde tegen Feyenoord. Bij jullie is dat om 21:00 uur, maar bij ons om 03:00 uur. Dus we hebben een filmpje gekeken, gechilld en… ja in slaap gevallen. Of nouja Vincent dan. De wekker stond om 03:00 en Fem heeft hem geprobeerd wakker te maken, maar hij was in diepe slaap. En achteraf gezien was dit niet een grote ramp…

Dag 24 25/11

Omdat we het gister laat hadden gemaakt, zou vandaag een chill dagje worden. Niet alleen daarom, maar we wilden ook genieten van het resort. Er was een zwembad en er waren relaxte hangmatten, dus wij kwamen ons dagje wel door. We hebben gezond, gezwommen, foto’s en video’s op de harde schijf gezet en verhalen geschreven. We liepen al weer wat achter met het schrijven, dus dat was ook wel echt even nodig. ’s Avonds zijn we nog even het centrum ingegaan en hebben we een hapje gegeten. Hierna lekker weer terug naar ‘huis’ om te gaan slapen. Want morgen staat vroeg Thom’s Elephant Camp op het programma. Welterusten!

1. Hans en Anouk:
    25 november 2016
    Het is dat jullie schrijven dat jullie af en toe honger hebben, want ik lees heel veel over eten. Ik zou bijna denken dat jullie inmiddels tonnetjes rond zijn geworden.
    Jullie verhalen zijn in ieder geval voor ons om te smullen....
  2. Ina:
    25 november 2016
    Wat een avonturen beleefd de afgelopen dagen! En zoveel gezien!!! Echt genieten om dit allemaal zo te lezen!
  3. Jeffrey & Nathalie:
    25 november 2016
    Wauw wat hebben jullie weer veel beleefd de afgelopen dagen!

Klinkt allemaal erg goed.

Geniet ervan saampjes!

Xxx
  4. Karin wismeijer:
    26 november 2016
    Heel leuk geschreven Xzie t helemaal me arme Femke in de greppel lol gelukkig geen riool ofzo maar goed gelukkig weer een rustdag even bijkomen de batterijen weer opladen voor het volgende avontuur groetjes uit het koude Nederland xx